Susanti

Susanti ialah seorang rakan sekelas Upin dan Ipin yang berasal dari Jakarta, Indonesia. Dia berpindah ke Kampung Durian Runtuh bersama keluarganya.

MAKLUMAT PERIBADI
Nama sebenar
Nama panggilan Susanti
Adik (Ibu Mail)
Kaum Jawa
Jantina Perempuan
Umur 5 tahun
Warna mata Hitam
Rambut Hitam
Pekerjaan Pelajar di Tadika Mesra
Hobi Mengambil foto
Bermain masak-masak
Status Hidup
Sekutu Kampung Durian Runtuh
Keluarga Ibu dan bapa Susanti (tinggal bersama dengannya)

Rupa

Susanti tampil dengan kulit cerah dan tidak sawo matang macam kebanyakan kawan-kawannya, mungkin kerana bersolek tebal. Ini menunjukkan bahawa dia berasal dari sebuah keluarga yang berada.

Perwatakan

Walaupun bertutur dalam bahasa dan pelat Indonesia, namun bahasa yang digunakannya amat mudah difahami oleh rakan-rakan setempat. Sebagai anak orang berada, Susanti kelihatan agak pandai dengan teknologi berbanding rakan-rakan sekelasnya selaku penduduk kampung.

Trivia

  • Susanti merupakan watak pertama dan satu-satunya rakan baik Upin dan Ipin yang bukan berasal dari Malaysia.
  • Dia berasal dari Jakarta. Dia berpindah ke Kampung Durian Runtuh mengikut ibu bapanya atas urusan perniagaan.
  • Meskipun bertahun dia sudah menetap di Malaysia, dia masih lagi mengekalkan identiti Indonesia yang ada. Hal ini dibuktikan dalam episod Beli, Pakai, Suka yang mana dia menyatakan bahawa dia buatan Indonesia.
  • Sewaktu kali pertama dia berada di Kampung Durian Runtuh, dia tidak tahu untuk menggunakan mata wang Ringgit Malaysia apabila menyerahkan wang sejumlah seribu Rupiah Indonesia kepada Mail dalam episod Berpuasa Bersama Kawan Baru.
  • Dalam episod sama, dia duduk di tempat yang dikosongkan oleh Fathiah sebelum ini. Sebelum ketibaannya, Fathiah duduk di tempat itu. Wataknya ditiadakan bagi memberikan laluan kepada Susanti.
  • Pada permulaan, Susanti bukanlah watak sampingan utama Upin dan Ipin. Namun, bermula sekitar musim 7, dia mula mendapat tempat memandangkan dia merupakan simbol siri Upin dan Ipin di Indonesia.
  • Susanti merupakan duta utama MNCTV, sebuah syarikat penyiar rasmi siri Upin & Ipin di Indonesia bersama Upin dan Ipin.
  • Daripada empat orang pelakon suara bagi watak Susanti, hanya dua daripadanya berasal dari Indonesia iaitu Andhika Astari dan Yohanna Sicilia. Manakala Sarah Nadhirah Azman dan Siti Nor Adwin Safie pula sebenarnya berasal daripada Malaysia. Mereka dipilih kerana mempunyai pelat Indonesia yang sangat bagus.