Fizi

Muhammad Al-Hafezzy, lebih mesra dipanggil Fizi, ialah salah seorang rakan Upin dan Ipin. Dia juga akrab dan sering kelihatan bersama Ehsan.

MAKLUMAT PERIBADI
Nama sebenar Muhammad Al-Hafezzy bin Yusoff
Nama panggilan Fizi
Kaum Melayu
Jantina Lelaki
Umur 4 tahun (Musim 1)
5 tahun (Musim 2-kini)
Warna mata Hitam
Rambut Hitam
Pekerjaan Pelajar di Tadika Mesra
Hobi Bermain bersama kawan-kawan
Status Hidup
Sekutu Keluarga Fizi
Tadika Mesra
Kampung Durian Runtuh
Keluarga Ibu Fizi
Sepupu Fizi

Rupa

Sifat luaran Fizi yang paling ketara di kalangan yang sebayanya ialah wajahnya yang kurang berisi berbanding kawan-kawannya, dengan dagu yang tajam. Perbezaan itu makin ketara apabila dibandingkan dengan Ehsan yang gempal dari pangkal ke hujung.

Perwatakan

Fizi terkenal sekali kerana suka mentertawakan kawan-kawannya, terutamanya sekali Ehsan dengan gelaran “Intan Payung”, kerana itulah timangan yang juga dipakai oleh bapa Ehsan untuk anaknya itu. Biarpun dengan sikap itu, kawan-kawannya tidak kisah berkawan dengannya.

Kadang-kadang, Fizi cenderung untuk terlepas cakap. Pada asalnya, dia bersifat sedikit pemalu. Namun, semakin lama, dia mula memberanikan diri untuk lebih peramah, walaupun kadang-kadang sifat ramahnya itu melebihi batasnya.

Trivia

  • Ciapan di Twitter yang menyatakan permohonan maaf Fizi kepada Upin dan Ipin selepas kejadian di episod Syahdunya Syawal merupakan ciapan yang paling popular di Malaysia sepanjang tahun 2020.